Στην σελίδα μου θα βρείτε κυρίως εργασίες που γίνονται από τα παιδιά στο νηπιαγωγείο και που πιστεύω έχουν ενδιαφέρον!



Οι συνάδερφοι θα βρείτε χρήσιμες αναρτήσεις ως υλικό για ιδέες και αξιοποίηση στην τάξη!



Οι γονείς θα έχουν την ευκαιρία να δουν κάποιες από τις εργασίες και τις δραστηριότητες που πραγματοποιούμε με τα παιδιά τους, καθώς και να έχουν μια εικόνα για την φιλοσοφία της δουλειάς μου!



Θα διαβάσετε ενίοτε και θέματα κοινωνικού ενδιαφέροντος!

Δευτέρα 31 Οκτωβρίου 2011

Μουσικό παιχνίδι

Παίζουμε τραγουδώντας;

Το παιχνίδι στο νηπιαγωγείο κατέχει εξέχουσα θέση κάθε τι που επιχειρούμε να διδάξουμε στα παιδιά γίνεται με παιγνιώδη τρόπο. Τα παιδιά λατρεύουν τα παιχνίδια και η ηλικία τους είναι συνυφασμένη με το παιχνίδι προφανώς θα ήταν άσκοπο  να προσπαθήσουμε να δώσουμε το οτιδήποτε με την μορφή διάλεξης.
Τα πάντα γίνονται με βιωματικό τρόπο και με την μορφή ανακάλυψης!

Η μουσική λοιπόν γίνεται μουσικό παιχνίδι και μάλιστα πολύ αγαπητό στα παιδιά.
Ένα από τα πολύ πετυχημένα μουσικά παιχνίδια που εμείς πολύ το απολαμβάνουμε , γελάμε και μαθαίνουμε είναι:

Ο Ραδιοφωνικός σταθμός




Τα παιδιά χωρίζονται σε τρεις ομάδες.
Η 1η ομάδα θα είναι ο πομπός ,επιλέγει μυστικά απο τις άλλες δύο ομάδες ένα γνωστό σ όλους τραγούδι ( 1-2 παιδιά, επιλέγουν τραγούδι καλύτερα μαζί με την νηπιαγωγό για να είναι σίγουρα κάποιο τραγούδι που το ξέρουν όλα)

Η 2η ομάδα θα είναι τα παράσιτα που προσπαθούν να εμποδίσουν την αναμετάδοση τραγουδώντας (4-5 παιδιά με δυνατές φωνές)

Η 3η ομάδα υποδύεται τους ακροατές του σταθμού  που προσπαθεί να αναγνωρίσει το τραγούδι της 1ης ομάδας ( μπορεί να είναι όλη η υπόλοιπη τάξη ,μπορεί να είναι ένας μόνο ακροατής- παίκτης και να εχει διαγωνιστικό χαρακτήρα ποιός θα αναγνωρίσει τα πιο πολλά τραγούδια, εμείς επιλέγουμε)

Σημαντικό.
  • Τα παιδιά θα πρέπει να έχουν παίξει,εξασκηθεί με  άλλα παιχνίδια ξεκινώ-σταματώ με το ανάλογο σήμα της νηπιαγωγού.
  • Είναι απαραίτητο οι πομποί και τα παράσιτα να ξεκινούν ταυτόχρονα αλλά και να σταματούν.
  • Οι ακροατές έχουν 30΄΄ να καταλάβουν ποιό τραγούδι είναι.
  • Αν περάσει ο χρόνος ή το ξανατραγουδούν οι πομποί με τα παράσιτα δίνοντας μια δεύτερη ευκαιρία ή αλλάζουν οι ρόλοι.
  • Παραλλαγή: Μπορούν τα παράσιτα αντί να τραγουδούν να παίζουν κρουστά οργανάκια πολύ δυνατά αλλά τότε ο πομπός θα πρέπει να τραγουδά πολύ χαμηλά για να έχει ενδιαφέρον το παιχνίδι αλλιώς το βρίσκουν αμέσως καθώς ο ήχος των κρουστών μάλλον δύσκολα υπερκαλύπτει την φωνή.
Παράδειγμα.
  • Συνήθως επιλέγω ένα παιδί γιά πομπό με την προτροπή να τραγουδήσει με κανονική φωνή οχι πολύ δυνατά όχι σιγανά το ρωτώ ποιό τραγούδι θα πεί π.χ το Αχ κουνελάκι. (Συνήθως όταν ξεκινούν τα δυνατά παράσιτα οι πομποί ξεχνούν το τραγούδι τους....γέλιο!!! τους το ψιθυρίζω ενώ τα παράσιτα μας ξεκουφαίνουν για να μη σταματήσει το παιχνίδι.
  • Μέρες που είναι στον απόηχο του Ντούτσε το επιλέγω μιάς και  είναι δυναμικό τραγούδι είναι μια χαρά λοπόν γιά παράσιτα και το τραγουδούν με παλμό και σθένος η οδηγία είναι τραγουδήστε δυνατά.( καλύτερα 4-6 παιδιά με δυνατές φωνές μπορούν και μόνα τους να επιλέξουν τραγούδι αρκεί να είναι ζωηρό και να το τραγουδούν πολύ δυνατά)
  •  Με το σήμα των χεριών και πάμε! ακούγεται ταυτόχρονα το αχ κουνελάκι και το Βάζει ο Ντούτσε, τα αφήνουμε λίγη ώρα και με το σήμα στοπ οριζόντια κίνηση χεριών σταματούν επίσης ταυτόχρονα. 
  • Οι ακροατές ή ο παίκτης (ξεκινήστε με όλη την τάξη να το μάθουν και μετά βάζετε ένα ένα παιδί) είναι έτοιμοι...να ''ακούσουν''- ξεχωρίσουν το τραγούδι του πομπού αν το βρούν αλλάζουμε ρόλους αν όχι τα ξαναλέμε άλλη μιά φορά!
Γελάμε γιατί τον πομπό τον αποσυντονίζουν τα παράσιτα και ξεχνάει το τραγούδι του...
Γελάμε γιατί τα παράσιτα τα δίνουν όλα...με το δυνατό τραγούδι τους...
Οι ακροατές εξασκούνται να αφουγκράζονται τους παραμικρούς ήχους...ακόμα και να διαβάζουν τα χείλη...
Υπάρχει πολύ καλή συνεργασία των ομάδων.
Εξασκούνται στον ταυτόχρονο συντονισμό.
Μαθαίνουν να ανταποκρίνονται σε λεκτικές αλλά κυρίως κινητικές εντολές των χεριών του ΄΄μαέστρου΄΄.
Μαθαίνουν τις διακυμάνσεις της φωνής δυνατά χαμηλά!
Μα πάνω απ όλα διασκεδάζουμε και χαιρόμαστε όλο το παιχνίδι.
Και φυσικά το παίζουμε όσο κρατά το ενδιαφέρον των παιδιών!

Τετάρτη 26 Οκτωβρίου 2011

To OXI στεφανωμένο

Ομαδική Εργασία με γκοφρέ μπαλάκια ,δάφνες και φυσικά τα παιδιά που παρελαύνουν με τα σημαιάκια τους. 

Τρίτη 25 Οκτωβρίου 2011

Ψηφιδωτά καδράκια

Το ΟΧΙ σε πολύ ελεύθερη απόδοση!!!

Οι οδηγίες ήταν γράψτε το ΟΧΙ όπως μπορεί ο καθένας, στολίστε γύρω γύρω με φύλλα δάφνης απο γλασέ ( κόβουν όπως μπορούν τα νήπια, τα μικρότερα τα βοηθώ) και στολίστε το καδράκι με μπλέ κι άσπρες ψηφίδες σαν κορνίζα.



Δευτέρα 24 Οκτωβρίου 2011

Σημαία Ελληνική

Μεγαλοπρεπής και εικαστική.

Αφού μιλήσαμε για την σημαία μας κι είπαμε για τα χρώματα και τις λωρίδες της τον σταυρό και τους συμβολισμούς τους, την ξεχωρίσαμε ανάμεσα σ άλλες, μετρήσαμε τις λωρίδες πόσες οι μπλέ πόσες οι άσπρες είπαμε να τις φτιάξουμε.
Σε Α4 χαρτί φωτοτυπούμε το σχέδιο και απο την πίσω πλευρά (είναι διπλής όψεως) με προσοχή να ''πέφτει'' ο σταυρός στο ίδιο σημείο. Τα σημαδάκια καθοδηγούν σε ποιές λωρίδες θα βάψουμε με το πινέλο και την τέμπερα. 'Οταν στεγνώσει η τέμπερα απο την μιά πλευρά κάνουμε το ίδιο απο την άλλη. Η σημαία αυτή μπορεί να χρησιμοποιηθεί απο τα παιδιά στην παρέλαση τους. Καμαρώνουν πολύ με την δική τους δημιουργία.
Εμπεριέχει μιά μικρή πρόκληση  καθώς θα πρέπει με ακρίβεια να ακολουθήσουν τα σημαδάκια για να χρωματιστούν σωστά οι λωρίδες, σκοπίμως δεν γέμισα όλες τις λωρίδες με σημαδάκια για να κινητοποιήσω την προσοχή και την παρατηρητικότητά τους.


Το κοντάρι επιλέγω να το κάνω με Α3 (γίνεται πιό μεγάλο και σταθερό, δεν σπάει) τυλίγοντάς το και κολλώντας την άκρη με σελοτέιπ.
 Τέλος συρράπτω την σημαία στο κοντάρι της κι έτοιμη!  Μεγαλοπρεπής και εικαστική!!!


Κυριακή 23 Οκτωβρίου 2011

Μιά αστεία ιστορία!!!

Το αγκάθι του Λύκου
Το βιβλίο που έγραψαν και καταπληκτικά εικονογράφησαν οι μικροί καλλιτέχνες μας!

Στην συγγραφή της ιστορίας ζήτησα από τα παιδιά να σκεφτούν κάτι αστείο, ειπώθηκαν διάφορα, γελάσαμε πολύ κι εγώ μαζί τους περισσότερο. Τελικά η ομάδα αποφασίζει που θα καταλήξουμε...Νομίζω πως όλη την διαδικασία την χαρήκαμε πολύ και φυσικά αποκομίσαμε αβίαστα και βιωματικά την δημιουργία ενός βιβλίου.

Το εξώφυλλο, η επιλογή του τίτλου και η γραφή του, η εικονογράφηση γίνονται απο τα παιδιά το κείμενο είναι των παιδιών με κάποιες μικρές συντακτικές διορθώσεις δικές μου και παραμένω απλώς ο γραμματέας τους. Τα παιδιά είπαν κι εγώ έγραψα...
                                                           Το εξώφυλλό μας








 







 








Πως πρέπει να είναι ο δάσκαλος

http://www.youtube.com/watch?v=MnyH06vb2as

Πέμπτη 20 Οκτωβρίου 2011

Παίζουμε κουκλοθέατρο;

Η Αλεπού και τα σταφύλια...που της έκλεψαν!
Οι πιο απλές κούκλες κουκλοθεάτρου που γίνονται πολύ εύκολα.
 Φωτοτυπούμε τους ήρωες, αν δεν τους έχουμε μπορούν τα παιδιά να τους ζωγραφίσουν όπως μπορούν,  τους χρωματίζουν ,τους κόβουν ,τους κολλούμε σε ενα χαρτονάκι και τοποθετούμε ένα ξυλάκι απο σουβλάκι για να τις κρατάμε.
Τα παιδιά τις χαίρονται πολύ αυτές τις κούκλες και τις κινούν πολύ εύκολα!
Οι ήρωές μας είναι: Η αλεπού,ο λύκος, ο λαγός, ο αστυνόμος κι ο κυρ-Ηλίας με το πατητήρι του.
..Την  ώρα που η αλεπού πηγαίνει να τρυγίσει το αμπέλι της με την βοήθεια του λαγού διαπιστώνει έντρομη ότι κάποιος της έκλεψε τα μισά σταφύλια...
(Ιδέα απο το δημιουργικό εργαστήρι)


Τα παιδιά φτιάχνουν το σκηνικό μας...ένα αμπέλι είναι απαραίτητο!
Το κατάλληλο σκηνικό δίνει μια μαγεία στο κουκλοθέατρο ζωντανεύει ο χώρος και οι ήρωες παιζουν στο φυσικό τους χώρο!
Διαπιστώνω πως η συστηματική ενασχόληση με το κουκλοθέτρο βοηθάει τα παιδιά στην ανάπτυξη αφηγηματικής ικανότητας, φαντασίας κι ευρηματικότητας ,στο να αυτοσχεδιάσουν, να αποβάλουν την όποια συστολή μπορεί να έχουν! (τα δικά μου μόνο συστολή δεν έχουν)
Σε ότι αφορά το εικαστικό μέρος: κατασκευή κούκλας και σκηνικού γίνονται πολύ επιδέξια και ικανά  τα χεράκια τα παιδικά όταν τα αφήνουμε κάνουν θάυματα!!!
                                                            Ο Αμπελώνας μας



Αφόρμηση: Διαθεματική Προσέγγιση του Φθινοπώρου- καιρός-αλλαγές στη φύση-φθινοπωρινά φρούτα και καρποί-Εργασίες- Τρύγος-γιορτές και περαιτέρω μελέτη!

Τετάρτη 19 Οκτωβρίου 2011

Χωροταξική πρόκληση

Καλό είναι να δίνουμε στα παιδιά να ζωγραφίσουν σε διάφορα χαρτιά. Χαρτί του μέτρου σε διαφορετικά σχήματα, χρώματα, επιφάνειες.
Εδώ έδωσα τα στενόμακρα χαρτιά του μέτρου, να ζωγραφίσουν ελεύθερα ότι θέμα θέλουν με μαρκαδόρους ή κηρομπογιές και με την προτροπή να βάλουν μετά με νερομπογιές φόντο στο έργο τους. Το υπέροχο είναι πως απο μόνα τους ''οργανώνουν'' το σχεδιό τους λόγω της χωροταξικής πρόκλησης, και μάλιστα είναι η ζωγραφιά περισσότερο αφηγηματική ίσως επειδή τραβάει σε μάκρος...κι έχουν χώρο να ζωγραφίσουν πολλά!

Δευτέρα 17 Οκτωβρίου 2011

ΤΟ ΚΑΝΟΝΙ ΤΗΣ ΕΙΡΗΝΗΣ

Το ειρηνικό κανόνι  γίνεται εύκολα απο το χαρτόνι του ρολού χαρτί κουζίνας που το τυλίγουμε με αλουμινόχαρτο, για ρόδα ένα πλαστικό καπάκι , λουλουδάκια και καρδούλες απο πολύχρωμα γλασέ, το χορτάρι πράσινα γκοφρέ και έτοιμο.
( ιδέα απο βιβλίο της Παπανικολάου)

Παρασκευή 14 Οκτωβρίου 2011

Nηπιαγωγός

"Για μένα, ενώπιον του Θεού, το πιο υπεύθυνο επάγγελμα, που μπορεί να κάνει κάποιος, είναι νηπιαγωγός. Αλλά και το πιο δύσκολο, γιατί πλάθει ψυχές. Και πλάθοντας ψυχές, πλάθεις ανθρώπους, οι οποίοι είναι κατ΄ εικόνα του Θεού πλασμένοι. Και έτσι γίνεσαι συνεργός του Θεού, όπως γίνονται και οι γονείς, όταν τεκνοποιούν". Και συνέχισε: "Αν δεν έχεις τα κότσια να γίνης νηπιαγωγός, να γίνης δάσκαλος. Είναι το ίδιο υπεύθυνο. Κι αν δεν μπορής ούτε δάσκαλος, τότε να γίνης καθηγητής"!




Πηγή: ΓΕΡΟΝΤΑΣ ΠΑΪΣΙΟΣ Ο ΑΓΙΟΡΕΙΤΗΣ 1924-1994, Μαρτυρίες Προσκυνητών, Νικολάου Ζουρνατζόγλου, σελ. 135, εκδόσεις ΑΘΩΝΑΣ

ΠΙΝΑΚΕΣ ΑΝΑΦΟΡΑΣ

Οι Μήνες και το σπιτάκι-ημερολόγιο.
Οι μήνες ζωγραφίζονται απο τα παιδιά με τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά γεγονότα κάθε μήνα γιορτές, φύση κτλ.
Τα παιδιά συμπληρώνουν κάθε μέρα τα ανάλογα δωμάτια του σπιτιού με κινητές καρτέλες αφού συμβουλευτούν τους πίνακες.



Πέμπτη 13 Οκτωβρίου 2011

ΠΙΝΑΚΕΣ ΑΝΑΦΟΡΑΣ

Ο Καιρός σήμερα έχει....

Έτσι λοιπόν σταδιακά και σε διάστημα ενός μήνα περίπου έχουν ολοκληρώσει τα παιδιά όλους τους πίνακες αναφοράς καθημερινής χρήσης. (Παράλληλα ''τρέχουν'' όλα τα υπόλοιπα θέματα που δουλεύμε αυτό τον καιρό στο νηπιαγωγείο).  Δεν βομβαρδίστηκαν με πληροφορίες απο την αρχή που δύσκολα θα αφομοίωναν και χάρηκαν όλη την διαδικασία γιατί είναι η δική τους δουλειά.
Ασφαλώς και αυτός ο τρόπος είναι ουσιαστικά ένα σχέδιο εργασίας όπου τα παιδιά συμμετέχουν ενεργά σε όλη την διαδικασία και νομίζω ότι έτσι αποκομίζουν πολλά περισσότερα.

Παγκόσμια ημέρα Διατροφής 16 Οκτωβρίου

Σχέδιο εργασίας σε νηπιαγωγείο της Μύρινας

Μπορείτε να το δείτε ακολουθώντας τα Προγράμματα-Διατροφής

στη σελίδα:http://mostaki.webnode.com/

Τετάρτη 12 Οκτωβρίου 2011

ΠΙΝΑΚΕΣ ΑΝΑΦΟΡΑΣ

ΕΠΟΧΕΣ

Ακολουθώντας την ίδια λογική φτιάχνουμε τον πίνακα των εποχών αφού έχουμε συζητήσει, δεί εικόνες ,παίξει και ξεχωρίσει τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά κάθε εποχής. Συνήθως δίνω το ίδιο θέμα σε δυο τρία παιδιά νήπια κυρίως κι όταν ολοκληρώσουν, στην παρεούλα αποφασίζουν τα ίδια τα παιδιά ποιά θα κρατήσουμε για τον πίνακά μας. Τα υπόλοιπα γίνονται ατομικές εργασίες ή τα αξιοποιούμε σε άλλα παιχνίδια. Όταν έχουν μάθει να δουλεύουν κατα αυτό τον τρόπο τα παιδιά δίνουν πολύ όμορφες δουλειές μαθαίνουν ακόμα και να αξιολογούν τα έργα των άλλων να συγκρίνουν και να αποφασίζουν ξεπερνώντας πολλές φορές τον εγωκεντρισμό τους ( το δικό μου είναι το καλύτερο) και δεν συνάντησα αψιμαχίες γι αυτό το θέμα, όταν αφήνουμε όμως την ομάδα να αποφασίσει!    

Τρίτη 11 Οκτωβρίου 2011

Από το Α ως το Ω

Πίνακες Αναφοράς

Από την Αρχή ως το Τέλος, από τους πίνακες αναφοράς ως το κάθε τι που στολίζει την τάξη, το κάθε τι που φτιάχνουμε γίνεται από τα παιδιά εξ ολοκλήρου.
Προφανώς και δεν θα ναι η τελειότητα από άποψη λεπτομέρειας, προφανώς και δεν θα ναι η τελειότητα από ''φωτογραφική'' άποψη,
Θα ναι όμως η ΤΕΛΕΙΟΤΗΤΑ απο παιδική ευαισθησία ,παιδική αθωότητα, αμείωτο ενδιαφέρον , προσπάθεια, αφοσίωση, χαρά για το αποτέλεσμα,ενθουσιασμό!!!
Τι πετυχαίνω επιλέγοντας ομολογουμένως το ''δύσκολο'' δρόμο του να κινητοποιώ κάθε φορά τα παιδιά να βγάλουν ότι μπορούν;
Θα μπορούσα να τα φτιάξω μόνη μου ωραιότατα (το έκανα πολύ παλιά) να τα πλαστικοποιήσω και να τα χω για κάποια χρόνια...πιστεύω πως οι στόχοι που πετυχαίνω με τον ''δύσκολο'' τρόπο δεν αφήνουν καμιά αμφιβολία!!!
Απίστευτη εξέλιξη των δεξιοτήτων τους, εικαστικές παρεμβάσεις, ανάπτυξη φαντασίας και δημιουργικότητας, ανάπτυξη κριτικής σκέψης, συμμετοχή, συνεργασία, ομαδικό πνεύμα,εντυπωσιακή φωνολογική συνειδητοποίηση, τα παιδιά αρχίζουν και γράφουν και πιστεύω πως σ ένα μεγάλο βαθμό αυτό οφείλεται σ όλη αυτή την διαδικασία που κινητοποιεί όλες τις νοητικές δυνάμεις του παιδιού και το κάνει να σκεφτεί και να δει πράγματα επειδή τα φτιάχνει μόνο του και δεν του παρουσιάζονται έτοιμα.
Όταν μπαίνουν τα παιδιά στην τάξη τον Σεπτέμβριο δεν βλέπουν τίποτα, εκτός από μια αφίσα καλωσορίσματος ίσως, μια άδεια τάξη που τα καλεί να την γεμίσουν με δικές τους δουλειές.
Στο τέλος της χρονιάς δεν κρατώ ΤΙΠΟΤΑ όλες οι ομαδικές δουλειές τους μοιράζονται και είναι μπόλικες για να πάρουν όλα τα παιδιά και παραπάνω απο μιά , καθώς , αυτή είναι η φιλοσοφία μου ,και φτιάχνουν πολλά καθόλη την διάρκεια του έτους.
Όλα από τα παιδιά για τα παιδιά.
Τι πρόκληση αλήθεια ΟΛΟΚΛΗΡΟΙ ΤΟΙΧΟΙ  ΓΙΑ ΝΑ ΓΕΜΙΣΟΥΝ!!!

Οι μέρες της βδομάδας.
Είναι απο τα πρώτα που φτιάχνουμε αρχές Σεπτέμβρη και είναι οι μόνες που μπαίνουν αρχικά στον φανελοπίνακα (ένας γεμάτος πίνακας από την Νηπιαγωγό απο την αρχή νομίζω μόνο σύγχυση προκαλεί στα μικρά παιδιά που αφομοιώνουν βήμα βήμα ξεκαθαρίζοντας μέσα τους την καινούργια γνώση)
 Αφού παίξουμε πολλά παιχνίδια με τις μέρες, τραγουδήσουμε, διαβάσουμε ιστορίες , τις δραματοποιήσουμε, τις χορέψουμε...ε! να μη τις φτιάξουμε κιόλας να θυμόμαστε τα ονόματά τους.


Αριστερά είναι φτιαγμένες απο χάρτινα πιατάκια όπου στις κορδέλες γράφω τις μέρες. Δεξιά με ροζ κάνσον και ανάλογη τεχνοτροπία. Επιλέγω σκοπίμως να μοιάζουν να έχουν τα ίδια χρώματα γιατί αν είχαν διαφορετικά χρώματα (ο Γιαννάκης θα λεγε κυρία αυτή με την κόκκινη κορδέλα είναι η Πέμπτη)  θα θυμόνταν απο μνήμης τις μέρες. Ο Στόχος μου είναι να αρχίσουν να ''διαβάζουν'' με τη σειρά τις μέρες και σταδιακά να ξεχωρίζουν το αρχικό γράμμα θέλω να εστιάσουν στην λέξη κι όχι στο χρώμα ή κάποιο άλλο διακριτικό!

Δευτέρα 10 Οκτωβρίου 2011

Φθινοπωρινό δάσος

                                Τέμπερες και σφουγγαράκια Φθινοπωρινά δεντράκια

                            Τέμπερες και σφουγγαράκια που τα βουτούν σε χρώματα του

φθινοπώρου και μ αυτά ταμπονάρουν ακανόνιστα για να γίνουν τα φύλλα των δέντρων, κάνσον για τους κορμούς που κόβουν και κολλούν όπως μπορούν και ο ''πίνακας'' έτοιμος.

                                                    

Κυριακή 9 Οκτωβρίου 2011

Ανάγλυφο Φθινοπωρινό δεντράκι

Περίσσεψε πηλός απο κάποια δραστηριότητα αξιοποιείστε τον γιατί θα στεγνώσει και θα χαλάσει.
 Με τον πηλό που περίσεψε απο το γέμισμα των ποτηριών μολυβοθηκών που φτάξαμε, ζήτησα απο μια μικρή ομάδα παιδιών αν θέλουν να φτιάξουν ένα Φθινοπωρινό δέντρο και ορίστε.